Click to listen highlighted text!

Archiwum

Lista uczniów przyjętych do Internatu przy I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. J. Długosza w Nowym Sączu na rok szkolny 2022/2023

  1. Bialik Julia
  2. Bodziarczyk Julia
  3. Bogacz Natalia
  4. Broński Paweł
  5. Bukowiec Wiktoria
  6. Buliszak Kamila
  7. Buliszak Zuzanna
  8. Cabała Katarzyna
  9. Cabała Natalia
  10. Chlipała Wiktoria
  11. Chowaniec Małgorzata
  12. Chyczewski Piotr
  13. Ciesielka Anna
  14. Cięciwa Amelia
  15. Cisek Diana
  16. Czerwinska Anita
  17. Czyżycka Arleta
  18. Dardzińska Wanda
  19. Dardziński Benedykt
  20. Duśko Łucja
  21. Dyda Paweł
  22. Dziurna Karolina
  23. Flaga Martyna
  24. Giemzik Aleksandra
  25. Giemzik Magdalena
  26. Głąb Katarzyna
  27. Główczyk Katarzyna
  28. Groń Justyna
  29. Gubała Angelika
  30. Gucwa Martyna
  31. Gzik Patrycja
  32. Hamerska Magdalena
  33. Hurkała Oliwia
  34. Janczak Nadia
  35. Janczura Paulina
  36. Jargiło Hanna
  37. Jarzębak Pola
  38. Kalemba Bartosz
  39. Karczmarzyk Zofia
  40. Kędzierska Anna
  41. Kiczyński Maciej
  42. Klimczak Kacper
  43. Konopka Katarzyna
  44. Kotula Magdalena
  45. Kruczek Patryk
  46. Kubas Michał
  47. Kuk Aleksandra
  48. Kumorek Wiktoria
  49. Kurnyta Wiktoria
  50. Lichoń Karolina
  51. Luberda Amelia
  52. Magda Joanna
  53. Majerczak Emilia
  54. Maląg Wiktoria
  55. Małek Urszula
  56. Martuś Jakub
  57. Migacz Nina
  58. Młynarczyk Zuzanna
  59. Mogilska Julia
  60. Mrówka Artur
  61. Mruk Wiktoria
  62. Nosal Zuzanna
  63. Nowogórska Oliwia
  64. Owsianka Aleksandra
  65. Pajor Beata
  66. Pajor Natalia
  67. Pajor Paulina
  68. Pasoń Oliwia
  69. Pawliszak Wiktoria
  70. Pękala Weronika
  71. Piech Klaudia
  72. Piech Natalia
  73. Pietruś Jakub
  74. Pikoń Julia
  75. Policht Zofia
  76. Potera Julia
  77. Prusak Maria
  78. Ptak Jakub
  79. Pustułka Wiktoria
  80. Rodak Anna
  81. Sikorska Aleksandra
  82. Skotnicka Jagoda
  83. Sobol Weronika
  84. Sroka Julia
  85. Stec Gabriela
  86. Stec Wiktoria
  87. Stępień Julia
  88. Struszczyk Agata
  89. Syguda Dominika
  90. Syjud Katarzyna
  91. Świątkowska Wiktoria
  92. Święch Patrycja
  93. Święs Otylia
  94. Takahashi Emi
  95. Talarek Katarzyna
  96. Urbaniak Anna
  97. Urbańska Karolina
  98. Wąchała Tomasz
  99. Wąs Wiktoria
  100. .Wiercioch Piotr
  101. .Witowska Wiktoria
  102. .Wojak Antoni
  103. .Wojak Jan
  104. .Zachwieja Tomasz
  105. .Zaleska Nicola

LISTA OSÓB NIEPRZYJETYCH

  1. Antolec Justyna
  2. Baran Anastazja
  3. Barnaś Małgorzata
  4. Barnaś Urszula
  5. Białończyk Anna
  6. Citak Marlena
  7. Czarlińska Justyna
  8. Czerwińska Klaudia
  9. Duda Martyna
  10. Faron Paula
  11. Gabryś Karolina
  12. Gwiżdż Julia
  13. Hamerski Marcel
  14. Homa Julia
  15. Hotloś Małgorzata
  16. Hubar Emilia
  17. Kępa Julia
  18. Kęska Karolina
  19. Koszut Dorota
  20. Kożuch Jowita
  21. Kujacz Julia
  22. Kwiczal Weronika
  23. Lampa Szymon
  24. Ludwin Jolanta
  25. Majerska Dominika
  26. Majerz Dominika
  27. Małek Aleksandra
  28. Migacz Blanka
  29. Ogorzały Anita
  30. Piecyk Emilia
  31. Pierzchała Klaudia
  32. Rabciak Kinga
  33. Rusnarczyk Joanna
  34. Rzeźnik Matylda
  35. Skrobiś Karolina
  36. Skwarczowska Angelika
  37. Słowik Julia
  38. Słowik Oliwia
  39. Stabrawa Kacper
  40. Stawarski Jakub
  41. Surma Zuzanna
  42. Szerszeń Justyna
  43. Wawrzczak Kinga
  44. Wiercioch Martyna
  45. Zachwieja Malwina
  46. Zielińska Katarzyna
  47. Zygarowicz Michał
  48. Zygmunt Gabriela
  49. Żabińska Amelia

Rekrutacja do Internatu przy I Liceum Ogólnokształcącym
z Oddziałami Dwujęzycznymi im. J. Długosza
w Nowym Sączu
na rok szkolny 2022/2023

  1. Rekrutacja do Internatu na rok szkolny 2022/2023 odbywa się zgodnie
    z obowiązującym w placówce Regulaminem Rekrutacji.
  2. Wychowankowie internatu, którzy chcą kontynuować zamieszkanie w internacie
    w nowym roku szkolnym składają deklarację kontynuowania pobytu w internacie
    w terminie: 16 maja –  31 maja 2022 r.
  3. Uczniowie, którzy po raz pierwszy starają się o zamieszkanie w internacie składają podanie o przyjęcie do Internatu  wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym w terminie:
    16 maja – 24 czerwca 2022 r.
  4. Dokumentację związaną z rekrutacją należy złożyć w Internacie, sekretariacie I LO lub przesłać listownie na adres: Internat przy I Liceum Ogólnokształcącym z Oddz. Dwujęzycznymi, ul. Długosza 17, 33-300 Nowy Sącz. Można też po zeskanowaniu przesłać drogą elektroniczną  na adres: internat@dlugosz.edu.pl
  5. Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną (umieszczenie na tablicy informacyjnej w budynku internatu i zamieszczenie na stronie internetowej szkoły – zakładka internat) listy osób przyjętych i osób nieprzyjętych do internatu:
     29 lipca 2022 r. (do godz. 14.00).
      Informacje o przyjęciu uczniów do internatu będzie również można uzyskać pod numerem telefonu 18 443 65 90.
  6. Postępowanie uzupełniające (tylko w przypadku wolnych miejsc):                              30 lipca – 19 sierpnia 2022 r.  

Ogłoszenie wyników rekrutacji uzupełniającej: 26 sierpnia 2022

KWATEROWANIE UCZNIÓW PRZYJĘTYCH DO INTERNATU

Kwaterowanie uczniów w Internacie rozpoczynamy 31 sierpnia od godz. 16.00

W związku z trwającym nadal stanem epidemii COVID-19 kwaterowanie będzie odbywało się w dwóch turach:

godz. 16.00 – 17.30 – wychowankowie klas I

godz. 17.30 – 20.00 – wychowankowie klas II i III

Przed przyjazdem do Internatu prosimy rodziców oraz młodzież o zapoznanie się z treścią następujących dokumentów:

  1. Regulamin Internatu im. T. Kościuszki przy I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. J. Długosza
    w Nowym Sączu.

Podczas zakwaterowania, do budynku będą mogli wejść tylko przyjęci uczniowie wraz z 1 rodzicem. Należy pamiętać o obowiązku zakrywania nosa
i ust, dezynfekcji rąk po wejściu do budynku jak również zachowania dystansu społecznego.

  • Wychowankowie przyjeżdżający do Internatu muszą posiadać własny komplet bielizny pościelowej. Kołdry, poduszki i koce są na wyposażeniu Internatu. Należy też zabrać ręczniki, środki do higieny osobistej oraz obuwie zamienne (pantofle i klapki pod prysznic).
  • Rzeczy osobiste należy ograniczyć do niezbędnego minimum, które pozwoli łatwiej utrzymać w pokoju porządek i czystość.
  • Stołówka Internatu rozpoczyna wydawanie posiłków od obiadu 1 września.
    Prosimy rodziców aby zaopatrzyli dziecko w prowiant we własnym zakresie na kolację 31 sierpnia oraz śniadanie 1 września.
  • Z powodu trwającego nadal stanu epidemii nie odbędzie się zebranie
    z rodzicami. Wszystkie wątpliwości, zapytania można kierować na adres
    e-mailowy Internatu internat@dlugosz.edu.pl  lub telefonicznie pod
    nr 18 443 65 90
  • Wszyscy wychowankowie muszą zabrać do Internatu ważny DOWÓD OSOBISTY wymagany do zameldowania.

W dniu kwaterowania proszę mieć przygotowany wypełniony i podpisany wniosek o zameldowanie czasowe. Do pobrania (wraz ze wzorem)

Informacja dotycząca wysokości opłat za pobyt i wyżywienie w Internacie w roku szkolnym 2021/2022

Na całość opłaty za Internat składa się: czesne oraz opłata za wyżywienie

Czesne  – 105,00 zł miesięcznie (opłata stała)

Z dniem 1 września 2021 r. posiłki dla wychowanków Internatu przygotowuje zewnętrzna firma cateringowa. W okresie 1 września – 31 grudnia 2021 r. jest to Firma Produkcyjno Handlowo Usługowa „Kacper” Wojciech Duch z siedzibą
w Podrzecze 51, 33-386 Podegrodzie

W okresie 1 września – 31 grudnia 2021 r. dzienna stawka żywieniowa
wynosi  – 19,98 zł          

w tym:      śniadanie – 4,00 zł

                  obiad – 11,98 zł

                  kolacja – 4,00 zł

Dla osób, które chcą korzystać z posiłków wegetariańskich – dzienna stawka żywieniowa wynosi 27,00 zł.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. stawka żywieniowa może ulec zmianie.

Szczegółowe zasady korzystania z wyżywienia w Internacie zawarte są
w regulaminie stanowiącym załącznik nr 2 do Regulaminu Internatu.

Koszty wyżywienia za miesiąc wrzesień:

403,56 zł  ( dla osób, które będą korzystały z pełnego wyżywienia, tj. od obiadu w poniedziałki do obiadu w piątki)

355,64 zł.  ( dla osób, które zrezygnują z obiadów w piątki)

Nie dotyczy osób korzystających z posiłków wegetariańskich.

Przez inne miesiące koszt wyżywienia będzie ulegał zmianom, w zależności od ilości  dni nauki w danym miesiącu.

Czesne jest stałą opłatą naliczaną co miesiąc.

Opłaty za wyżywienie i czesne w Internacie należy uiszczać przelewem  na konto I LO najpóźniej do 10-go dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący

W przypadku nieterminowych wpłat szkoła jest zobowiązana do naliczenia ustawowych odsetek za zwłokę .

Nr konta bankowego:

5810 5014 4510 0000 2353 0642 86

I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. J. Długosza

w Nowym Sączu

w treści przelewu wpisujemy:

imię i nazwisko wychowanka

opłata za wyżywienie i zakwaterowanie w Internacie za miesiąc …

Rekrutacja do Internatu przy I Liceum Ogólnokształcącym
z Oddziałami Dwujęzycznymi im. J. Długosza
w Nowym Sączu
na rok szkolny 2021/2022

  1. Rekrutacja do Internatu na rok szkolny 2021/2022 odbywa się zgodnie
    z obowiązującym w placówce Regulaminem Rekrutacji.
  2. Wychowankowie internatu, którzy chcą kontynuować zamieszkanie w internacie
    w nowym roku szkolnym składają deklarację kontynuowania pobytu w internacie
    w terminie: 17 maja – 10 czerwca 2021 r.
  3. Uczniowie, którzy po raz pierwszy starają się o zamieszkanie w internacie składają podanie o przyjęcie do Internatu  wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym w terminie:
    17 maja – 14 lipca 2021 r.
  4. Dokumentację związaną z rekrutacją należy złożyć w Internacie, sekretariacie I LO lub przesłać listownie na adres: Internat przy I Liceum Ogólnokształcącym z Oddz. Dwujęzycznymi, ul. Długosza 17, 33-300 Nowy Sącz. Można też po zeskanowaniu przesłać drogą elektroniczną  na adres: internat@dlugosz.edu.pl
  5. Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną (umieszczenie na tablicy informacyjnej w budynku internatu i zamieszczenie na stronie internetowej szkoły – zakładka internat) listy osób przyjętych i osób nieprzyjętych do internatu:
     3 sierpnia 2021 r. (do godz. 14.00).
      Informacje o przyjęciu uczniów do internatu będzie również można uzyskać pod numerem telefonu 18 443 65 90.
  6. Postępowanie uzupełniające (tylko w przypadku wolnych miejsc): 4 – 20 sierpnia 2021 r.  Ogłoszenie wyników rekrutacji uzupełniającej: 23 sierpnia 2021 r.

Informacje dodatkowe

  1. Czesne za pobyt ucznia w internacie w roku szkolnym 2021/2022 wynosi 105,00 zł. miesięcznie. Jest to opłata stała, którą należy uiszczać terminowo najpóźniej do 10-go dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący.
  2. Od roku szkolnego 2021/2022 wychowankowie internatu będą mieli zapewnioną możliwość korzystania z wyżywienia w formie cateringu. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości korzystania z posiłków w tej formie zostaną podane przed rozpoczęciem roku szkolnego.

11. DRODZY ABSOLWENCI

Zbliża się czas zakończenia przez Was, kolejnego etapu szkolnej
edukacji. „Przed Wami najważniejszy egzamin w życiu,
życzymy połamania piór!” ta formuła oddaje powagę sytuacji
i atmosferę przedmaturalnych, pełnych napięcia dni.
Zostałaby zapewne wygłoszona podczas pożegnania
absolwentów w internacie. Jednak uroczystość,
która jest naszą wieloletnią tradycją, w tym roku nie odbędzie się.
W tym trudnym dla nas wszystkich czasie zwracamy się do Was,
Drodzy Wychowankowie i życzymy nie tylko wiary we
własne siły oraz realizacji życiowych celów, ale przede
wszystkim przekonania, że wspólnie zmieniamy świat i ludzi.

Początki jak i zakończenia są trudne.
Idźcie dumnie przez świat, nigdy nie traćcie nadziei
i pamiętajcie, że jesteście wartościowymi ludźmi.
Wkraczajcie w ten nowy etap życia
z pełną wiarą w siebie, z pełną świadomością własnej siły
i swych możliwości.

Życzymy Wam raz jeszcze optymizmu,
spełnienia marzeń
i niech Waszym życiowym mottem będą słowa piosenki:
”Żyj z całych sił….”

Kierownik Internatu i Wychowawcy

10. Innowacja pedagogiczna z języka francuskiego w Internacie I Liceum

Dzięki platformie edukacyjnej Teams udało się zrealizować innowację pedagogiczną „Język francuski na co dzień w filmie, książce i piosence.”. Zapraszam do zapoznania się z częścią materiałów, jakie były omawiane na zajęciach czyli coś do posłuchania, do pooglądania i do poczytania:
„Asterix i Obelix” link do strony oficjalnej https://www.asterix.com/
„Dzwonnik z Notre Dame” V. Hugo link do strony gdzie znajduje się tekst oryginalny http://www.crdp-strasbourg.fr/je_lis_libre/livres/Hugo_NotreDameDeParis.pdf
„Je veux” ZAZ link do piosenki opublikowanej na YouTube https://www.youtube.com/watch?v=0TFNGRYMz1U

Autorka i koordynatorka projektu: mgr Kinga Kulig

9.Zdrowie psychiczne w czasie pandemii – jak pomóc sobie i innym.

Znaleźliśmy się w wyjątkowej dla nas wszystkich sytuacji wystąpienia realnego zagrożenia zdrowotnego. Nagle w naszym życiu zaistniał nowy bodziec stresowy, o którym wcześniej nawet nie myśleliśmy, a który obecnie nałożył się na nasze dotychczasowe zmartwienia i problemy, dodatkowo zaburzając codzienny rytm życia każdego z nas. Mamy różną zdolność adaptowania się do tej nowej rzeczywistości i wielu z nas ma trudności, by sobie z nią poradzić. Budzi to niepokój i obawy tym bardziej, że zagrożenie koronawirusem jest wciąż poza naszą kontrolą, a system ochrony zdrowia jest obecnie przeciążony, co sprawia, że możliwość uzyskania szybkiej pomocy jest trudniejsza. Nie potrafimy przewidzieć, jak długo jeszcze zagrożenie epidemiologiczne będzie się utrzymywało. Zawsze, gdy jesteśmy poddawani przewlekłemu stresowi psychicznemu, ryzyko wystąpienia lub zaostrzenia objawów zaburzeń psychicznych, między innymi zaburzeń nastroju i zaburzeń lękowych znacząco rośnie. Pandemia, będąca źródłem długotrwałego obciążenia stresem, ma duży wpływ na nasze zdrowie psychiczne już teraz i zapewne będzie miała jeszcze przez długi czas po tym, gdy zdąży już ona wygasnąć.

Jak sobie radzić w takiej sytuacji i nie poddać się panice?

Wiedza pomaga nam w tym, by lepiej radzić sobie z lękiem. w rzeczywistości ogromna większość spośród zakażonych osób przechodzi infekcję łagodnie, a edukacja na temat objawów infekcji i wytycznych dotyczących kontaktu z placówkami ochrony zdrowia pozwala nam sprawnie zareagować w przypadku wystąpienia dolegliwości u nas samych lub u naszych bliskich. Jednocześnie, wiedza na temat dróg rozprzestrzeniania się wirusa, właściwego dbania o higienę oraz znajomość aktualnych zaleceń służb sanitarno-epidemiologicznych pomaga zmniejszyć ryzyko zakażenia. w razie wątpliwości zawsze możemy zwrócić się telefonicznie z pytaniami do lokalnych służb sanitarnych lub zasięgnąć informacji przez bezpłatną infolinię Rzecznika Praw Pacjenta i Narodowego Funduszu Zdrowia. Osobom z zaburzeniami lękowymi wielu psychologów, psychoterapeutów i psychiatrów będzie w stanie także za pośrednictwem telefonów czy komunikatorów udzielić wsparcia psychicznego, które pomoże wyciszyć niepokój w tym trudnym czasie.

 Jakie pozytywne aspekty niesie za sobą kwarantanna?

Dla każdego z nas kwarantanna oznacza kompletną zmianę codziennego funkcjonowania, wiąże się ze znaczącymi ograniczeniami i może budzić różne negatywne emocje. Większość z nas jednak rozumie, że jest to środek konieczny, by ograniczyć rozprzestrzenianie się zakażenia i ochronić przed nim innych ludzi, w związku z czym przestrzega obostrzeń. w zaakceptowaniu tego stanu pomaga nam fakt, że kwarantanna jest przejściowa i ograniczona czasowo, wiemy, że kiedyś się zakończy. Może ona jednocześnie stanowić moment oddechu od pędu codziennego życia i dać nam czas na przystosowanie się do zmieniających się obecnie warunków w naszym otoczeniu.

Pandemia w bardzo krótkim czasie zmieniła wiele aspektów naszego życia. Szczególnie dynamicznie zmiany te zaszły w medycynie i lekarze, nawet ci dotychczas sceptycznie podchodzący do nowych technologii, powszechnie otwierają dziś dla pacjentów możliwość przeprowadzenia konsultacji na odległość. Warto jednak pamiętać, że dostępność możliwości technicznych niekoniecznie oznacza, że konsultacja taka będzie równorzędna konsultacji osobistej w gabinecie lekarskim. Przez telefoniczny komunikator możemy sprawnie zebrać wywiad chorobowy, jednak dla psychiatrów niezwykle ważne jest także badanie obecnego stanu psychicznego. Ogromne znaczenie mogą mieć tu detale zauważane przy bardzo uważnej obserwacji pacjenta, co nie będzie możliwe podczas konsultacji telefonicznej, a nawet przy pomocy komunikatora wideo. z oczywistych względów niedostępne jest przy takiej konsultacji badanie fizykalne, a wiele objawów zaburzeń psychicznych może mieć swoje źródło w chorobach internistycznych czy neurologicznych, często mamy również do czynienia ze współchorobowością zaburzeń psychicznych i somatycznych. Jeśli zatem planujemy zgłosić się na pierwszą wizytę do psychiatry lub psychologa w celu postawienia dokładnej diagnozy, zawsze lepsza będzie wizyta osobista, ze względu na wspomniane ograniczenia podczas konsultacji na odległość. Jednak w obecnych warunkach, gdy w stanie epidemii powinniśmy pozostać w domach, musimy rozważyć, czy bardziej istotne będzie ryzyko narażenia się na potencjalny kontakt z wirusem po wyjściu z domu, czy może ryzyko związane z mniej dokładną diagnostyką podczas konsultacji na odległość. Musimy także ocenić, czy bardziej istotna będzie szybsza konsultacja, czy też bezpieczniej będzie poczekać z nią do czasu ustąpienia zagrożenia zdrowotnego związanego z pandemią. Niestety, są to często sytuacje, w których  nie ma dobrego wyboru. Oczywiście, jakikolwiek wybór mamy jedynie w sytuacji, gdy problemy, z którymi planujemy zgłosić się do lekarza, są przewlekłe i konsultacja może zostać odroczona. Zdarzają się jednak w psychiatrii sytuacje pilne, które wymagają szybkiej, dokładnej diagnostyki, w których nie można odwlekać kontaktu z psychiatrą. w razie wątpliwości najlepiej jest skontaktować się wcześniej telefonicznie z lekarzem i ustalić, jaka forma konsultacji i w jakim terminie będzie najlepszym rozwiązaniem. w przypadku potrzeby konsultacji osoby pozostającej w kwarantannie wybór będzie ograniczony do konsultacji zdalnej.

Polskie Towarzystwo Psychiatryczne zaleca, aby wobec osób zakażonych zachować postawę zrozumienia i wsparcia. Osoby chorujące na różne schorzenia często bywają poddawane stygmatyzacji i dyskryminacji społecznej, co oznacza, że są one postrzegane i traktowane w sposób negatywny, gorszy niż inni ludzie, ze względu na posiadaną  chorobę. Podobnie jak dzieje się to w odniesieniu do osób z zaburzeniami psychicznymi, stygmatyzacji częściej doświadczają osoby, u których rozpoznano chorobę zakaźną. Mamy jednak w Polsce stan epidemii i każdy z nas lub naszych bliskich może jutro stać się osobą zakażoną koronawirusem. Warto pamiętać zatem, by do osób, które zachorowały, odnosić się w taki sposób, jaki nam samym nie sprawiłby przykrości. Powinniśmy zatem unikać określeń o negatywnym nacechowaniu emocjonalnym, czy oceniania innych ludzi. Wielu spośród zakażonych to przecież także osoby, które narażając własne zdrowie, prowadziły leczenie chorych z potwierdzoną infekcją. Dla każdej z tych osób i dla ich rodzin jest to ogromnie trudna sytuacja i potrzebują one pomocy i wsparcia psychicznego. Starajmy się nie ignorować zwłaszcza sytuacji, w których druga osoba prosi nas o chwilę rozmowy.

Więcej informacji na temat postępowania w okresie stanu pandemii znaleźć można na stronie https://www.gov.pl/web/koronawirus lub pod bezpłatnym numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590.

  • Możliwe jest też spotkanie z psychologiem i pedagogiem w szkole, jednak w czasie pandemii, po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym.

8.Życzenia dla rodziców i wychowanków internatu I LO w Nowym Sączu

W tym magicznym okresie
Bożego Narodzenia
Świąt białych,
pachnących choinką,
skrzypiących śniegiem pod butami,
pełnych czarów.
Zdrowia, radości i miłości,
Czasu spędzonego w ciepłej,
rodzinnej atmosferze.

            życzą wychowawcy i pracownicy Internatu

7. BĄDŹ BEZPIECZNY W SIECI!

Korzystanie z Internetu ma swoje nieocenione zalety, szczególnie teraz podczas pandemii oraz zdalnego nauczania. Musimy jednak być czujni, aby nie stać się ofiarami cyberprzemocy i nie  uzależnić się od wirtualnego świata.

CYBERPRZEMOC

                        Bardzo częstym zjawiskiem, z jakim możemy się spotkać podczas korzystania z Internetu jest cyberprzemoc, czyli zachowanie agresywne mające na celu (s)krzywdzenie innej osoby przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (internet, telefon komórkowy). Agresja w sieci przybiera różne formy, jak: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób. We współczesnym świecie jest to bardzo częsty rodzaj przemocy rówieśniczej, ale nie tylko, gdyż agresorem może być także osoba nieznana. Młodzież niejednokrotnie bez zgody drugiej osoby publikuje zdjęcia oraz umieszcza  nieprawdziwe informacje ośmieszające kolegę czy koleżankę. Takie działania mogą być karalne. Należy też pamiętać, że informacja, która raz została opublikowana krąży długo w sieci, a osoba poszkodowana czuje się upokorzona i bezradna.

PAMIĘTAJ!

  • Nie pozwól się zastraszać i ośmieszać.
  • Gdy coś Cię zaniepokoi, powiedz o tym rodzicom lub innej osobie dorosłej, do której masz zaufanie.
  • Zainstaluj w komputerze program antywirusowy, aby potencjalny haker nie mógł włamać się na Twoje konto.
  • W związku z zagrożeniami w sieci nie podawaj wirtualnym znajomym adresu, haseł. Nie publikuj zdjęć.
  • Stosuj trudne do odgadnięcia hasła.
  • W sytuacji zagrożenia możesz skorzystać z pomocy Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

UZALEŻNIENIA

                        Korzystając z Internetu, musimy sobie zdawać sprawę z zagrożeń, jakie mogą pojawić się podczas korzystania z jego usług. Jednym z nich jest uzależnienie od wszelkiego typu urządzeń, które wykorzystujemy zarówno do szukania informacji, relaksu oraz rozmów ze znajomymi. Uzależnienie może dotyczyć także i Ciebie.

Zastanów się czy:

  • Ktoś z Twoich znajomych mówił Ci, że za długo przesiadujesz przy komputerze?
  • Podejmowałeś próby ograniczenia korzystania z  Internetu?
  • Odczuwasz potrzebę coraz dłuższego przebywania w sieci?
  • Zdarza Ci się spędzać w sieci więcej czasu niż planowałeś?
  • Znacznie ograniczyłeś wyjścia na spacery, zajęcia sportowe czy kontakt z rówieśnikami?

Każda pozytywna odpowiedź udzielona na wyżej postawione pytanie może być dla Ciebie ostrzeżeniem, które mówi, że musisz być ostrożny. Najlepiej byłoby ograniczyć korzystanie z Internetu.

PAMIETAJ!

  • Zbyt częste korzystanie z Internetu może skutkować uzależnieniem od niego. W rezultacie możesz zaniedbywać naukę, swoje obowiązki oraz utracić znajomych i przyjaciół, z którymi spotykałeś się w świecie realnym.
  • Świat wirtualny nie zastąpi Ci życia w świecie realnym.

6.Dlaczego warto czytać ?

Nawet jeśli przeczytałeś jedną dobrą książkę w swoim życiu, będziesz wiedział, co daje czytanie. Daje Ci to nieporównywalną przyjemność. Choć nie ma wątpliwości co do tego, że czytanie jest czynnością bezcenną, to jednak zaobserwowano, że nawyk czytania zanika. Jedną z głównych przyczyn tego spadku jest rozwój technologii. Jednak to, czego większość ludzi nie wie, to fakt, że jest tak wiele do zyskania na czytaniu. Oto kilka powodów dla których warto sięgnąć   po książkę.

          Sprawia, że stajesz się bardziej empatyczny

Według badań zagubienie się w książkach, może zwiększyć twoją empatię. W badaniu przeprowadzonym w Holandii badacze wykazali, że ludzie, którzy byli “emocjonalnie nawożeni” dziełem fikcji, doświadczyli wzrostu empatii. Czytając książkę, stajesz się częścią historii i czujesz ból i inne emocje bohaterów. To z kolei pozwala twojemu umysłowi uświadomić sobie, jak różne rzeczy wpływają na innych ludzi. W końcu wpływa to na Twoją zdolność do współodczuwania tego, co dzieje się z innymi ludźmi. Więc, idź i przeczytaj tę historię, świat z bardziej empatycznymi ludźmi byłby zdecydowanie lepszym miejscem!

Owocne hobby

Czytanie książek zajmuje nas. Prowadzi to również do owocnego wykorzystania czasu. Nie tylko pomaga nam pozbyć się zmartwień, ale także odwraca nasz umysł od monotonii. Książki są doskonałym źródłem wypoczynku. Ktoś, kto uwielbia czytać, nigdy się nie nudzi, ponieważ jest to doskonały sposób na pozbycie się nudy. Jak książki zabiorą Cię do innego świata, zrelaksujesz się i odmłodzisz.

Pomaga ci lepiej spać

Zły sen prowadzi do niskiej produktywności. Dlatego tak wielu ekspertów    . zaleca, abyś ustanowił regularną rutynę odstresowywania przed snem, pomoże to uspokoić Twój umysł i dlatego będziesz  lepiej spał. Czytanie książki jest jednym z najlepszych sposobów na uspokojenie się przed pójściem spać. Zamiast oglądać telewizję lub spędzać zbyt wiele czasu na smartfonie w łóżku, poświęć trochę czasu na czytanie. Jasne światła z urządzeń elektronicznych będą miały zły wpływ   .      na Twój sen dlatego, książka pomoże Ci lepiej spać.

Daje wiedzę

Jednym z najczęstszych powodów, dla których czytamy, książki jest zdobywanie wiedzy. Książki są bogatym źródłem informacji. Czytanie książek o zróżnicowanych tematach dostarcza informacji, a także pogłębia wiedzę na ten temat. Za każdym razem, gdy czytasz książkę, zdobywasz nowe informacje.

Poprawia pamięć

Gdy czytasz książkę, musisz zapamiętać historię postaci, ich pochodzenie, osobowość i wiele więcej. Kiedy twój mózg uczy się to wszystko pamiętać, twoja pamięć staje się lepsza. Co więcej, z każdą nową informacją, którą zapamiętujesz, tworzysz nowe ścieżki, a to wzmacnia istniejące.

Poprawia wyobraźnię

Im więcej czytasz, tym stajesz się bardziej pomysłowy. Ilekroć czytasz książkę fikcyjną, to zabiera ci ona inny świat. W nowym świecie twoja wyobraźnia działa najlepiej, gdy próbujesz widzieć rzeczy w swoim własnym umyśle.

Poprawia twój mózg

Badania wykazały, że czytanie ma silny pozytywny wpływ na mózg. Pozostając pobudzonym umysłowo, można zapobiec demencji i chorobie Alzheimera. Dzieje się tak dlatego, że utrzymanie aktywności mózgu zapobiega jego utracie mocy. Mózg jest mięśniem i podobnie jak inne mięśnie w organizmie, ćwiczenia utrzymują go w dobrej kondycji. Podobnie jak w przypadku rozwiązywania zagadek, czytanie książek to świetny sposób na ćwiczenie mózgu i utrzymanie go w dobrym zdrowiu.

Poprawia umiejętności pisania

Czytanie dobrze napisanej książki wpływa na Twoją zdolność pisania. Tak jak artyści wpływają na innych, tak samo jak pisarze. Wielu autorów, którzy odnieśli sukces, zdobyło swoją wiedzę, czytając prace innych. Tak więc, jeśli chcesz stać się lepszym pisarzem, zacznij od uczenia się od mistrzów.

Poprawia umiejętności komunikacyjne

Poszerzanie słownictwa i umiejętności pisania idzie w parze z rozwijaniem umiejętności komunikacyjnych. Im więcej czytasz i piszesz, tym lepiej się komunikujesz. Zwiększanie zdolności komunikacyjnych to polepszanie relacji, może sprawić, że staniesz się lepszym pracownikiem lub uczniem.

Poprawia koncentrację

W dzisiejszym świecie nasza uwaga jest rozpraszana  w różnych kierunkach każdego dnia. Na przykład potrafisz znaleźć się, dzieląc swój czas pomiędzy pracę nad zadaniem, rozmowę z ludźmi przez Skype’a, sprawdzanie poczty elektronicznej, obserwowanie Facebooka i interakcję z kolegami. Cała ta wielozadaniowość może prowadzić do wysokiego poziomu stresu i niskiej produktywności. Kiedy czytasz książkę, cała Twoja uwaga skupia się na tym, co czytasz. Twoje oczy i myśli są zanurzone w szczegółach historii. Poprawia to Twoją koncentrację. Czytaj książkę co najmniej 20 minut dziennie a będziesz zaskoczony tym, jak bardzo poprawi się zdolność koncentracji.

Zmniejsza stres

Czytanie ma również pozytywny wpływ na organizm. Czytanie książki może złagodzić stres lepiej niż spacer lub słuchanie muzyki. Według badań, osoby które dużo czytają, mają tendencję do zmniejszania poziomu stresu.

Rozwija umiejętność krytycznego myślenia.

Jedną z podstawowych korzyści płynących z czytania książek jest zdolność do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia. Na przykład czytanie powieści tajemniczej wyostrza umysł. Umiejętności krytycznego myślenia są kluczowe, jeśli chodzi o podejmowanie ważnych codziennych decyzji. Czytanie wymaga od jednostki myślenia i przetwarzania informacji. Im więcej czytasz, tym głębsze staje się Twoje zrozumienie tego, co czytasz i jego zastosowanie.

Rozwija słownictwo.

Czytanie poprawia słownictwo i znajomość języka. Czytając, natykasz się na nowe słowa, idiomy, zwroty i style pisania.

Tania rozrywka

W porównaniu z innymi formami rozrywki, książki są dość tanie. Nigdy nie dostaniesz biletu na film za 8-10 złotych ale, za te pieniądze, możesz kupić sobie książkę i bawić się przez wiele godzin.

Motywacja

Życie jest pełne wyzwań. W miarę jak przechodzimy przez różne etapy naszego życia, mała motywacja może okazać się bardzo pomocna. Czytanie inspirujących książek o doświadczeniach życiowych innych może zmienić nasze życie. Czytając dobrą książkę otrzymujesz inspirację, jak stać się lepszym mężem, żoną, córką, synem, matką, ojcem lub po prostu człowiekiem.

Poprawia stan zdrowia

Są tysiące, jeśli nie miliony, wielkich książek o samopomocy. Wiele z tych książek może rzeczywiście pomóc w poprawie zdrowia. Czytanie takich książek zmniejsza poziom stresu. Osoby np. zmagające się z nadwagą mogą skorzystać z czytania książek o samopomocy. Oprócz tego takie książki oferują ważne wskazówki dotyczące ćwiczeń, diety i innych wskazówek dotyczących zdrowego stylu życia. Wszystko to prowadzi do poprawy zdrowia psychicznego i fizycznego.

Poprawia umiejętności

Czytanie to podstawowa umiejętność budowania umiejętności. Dla każdego dobrego kursu na ziemi istnieje książka pasująca do niego. Książki dostarczają ważnych informacji na różne tematy. Najlepszą rzeczą w czytaniu jest to, że można zajrzeć głębiej niż to, czego można się nauczyć w klasie. Niezależnie od tego, czy jest to gotowanie, taniec, czy nawet sprzątanie, zawsze możesz doskonalić swoje umiejętności, czytając książki.

Budowanie poczucia własnej wartości

Czytając wiele książek, lepiej się komunikujesz i lepiej orientujesz w różnych dziedzinach życia. Wszystko to przekłada się na wyższą samoocenę. Ponieważ masz wiarę w siebie i swoją zdolność do realizacji, stajesz się bardziej produktywny i ogólnie dużo lepszym człowiekiem.

Przenośna rozrywka

Książki są przenośne i lekkie. Nie są jak nieporęczne komputery i gry, które zajmują zbyt wiele miejsca. Książkę, możesz zabrać wszędzie, zapakować ją do torebki czy plecaka i łatwo przenosić. Możesz czytać gdziekolwiek jesteś, w samolocie podczas podróży, w łóżku przed snem, w cieniu drzew podczas relaksu, a nawet podczas wakacji.

Zwiększa kreatywność

Największą różnicą pomiędzy czytaniem a oglądaniem telewizji jest to, że czytanie daje możliwość wyzwolenia kreatywności. Im więcej czytasz, tym więcej uczysz się nowych rzeczy. Nowe myśli zawsze rozciągają nasze umysły, aby na nowo odkrywać życie na nowe i lepsze sposoby. Zaczynamy postrzegać świat w inny sposób i w ten sposób znajdujemy nowe kreatywne rozwiązania.

5. 11 Listopada – Narodowe Święto Niepodległości

Obchodzone 11 listopada Narodowe Święto Niepodległości jest polskim świętem państwowym upamiętniającym odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku.

                  11 listopada 1918 r. Rada Regencyjna przekazała uwolnionemu z twierdzy magdeburskiej Józefowi Piłsudskiemu władzę wojskową i naczelne dowództwo podległych jej wojsk polskich. Tego samego dnia Niemcy podpisały zawieszenie broni kończące działania bojowe Wielkiej Wojny. Po ponad 120 latach Polska odzyskiwała niepodległość.

Należy wspomnieć, że Rada Regencyjna Królestwa Polskiego powstała w związku z ogłoszeniem „aktu 5 listopada” przez cesarzy niemieckiego i austriackiego. Zapowiadano w nim utworzenie na ziemiach odebranych Rosji samodzielnego Królestwa Polskiego.

Na przełomie października i listopada 1918 r. wobec rozpadu monarchii austro-węgierskiej  i zapowiedzi bliskiej klęski Niemiec Polacy coraz wyraźniej odczuwali, że odbudowa niepodległego państwa polskiego jest bliska. Zaistniała sytuacja międzynarodowa była dla Polski wyjątkowo korzystna. Cztery lata wcześniej w chwili wybuchu I wojny światowej Polacy mogli jedynie pomarzyć o tym, że w momencie jej zakończenia wszystkie trzy państwa zaborcze będą właściwie bezsilne. Jednak szansy danej przez historię Polacy nie zmarnowali i aktywnie przystąpili do przejmowania władzy na ziemiach polskich okupowanych przez państwa centralne.

W Cieszynie już od 19 października 1918 r. działała i sprawowała funkcje rządowe Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego pod  przewodnictwem księdza Józefa Londzina.
28 października 1918 r. w Krakowie posłowie polscy do parlamentu austriackiego powołali Polską Komisję Likwidacyjną, która dwa dni później przejęła władzę w Galicji. Na jej czele stanął Wincenty Witos, przywódca PSL „Piast”.31 października rozpoczęto przejmowanie władzy w okupowanej przez Austro-Węgry części Królestwa. W nocy z 6 na 7 listopada w zajętym kilka dni wcześniej Lublinie powołano Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej, którego premierem został Ignacy Daszyński, przywódca galicyjskich socjalistów.
W Warszawie od września 1917 r. działała powołana przez Niemcy i Austro -Węgry Rada Regencyjna. Jej członkami byli  książę Zdzisław Lubomirski, arcybiskup Aleksander Kakowski i hrabia Józef Ostrowski. W grudniu 1917 r. Rada Regencyjna  utworzyła gabinet ministrów, na czele którego stanął Jan Kucharzewski. Na początku listopada 1918 r. regenci zdawali sobie sprawę, że ich polityczna rola dobiega końca i starali się powołać rząd, który miałby szerokie poparcie społeczne i któremu mogliby oddać władzę z przekonaniem, że w możliwie krótkim czasie przeprowadzi on wybory do Sejmu.

Sytuację polityczną w Warszawie zmieniło w sposób zasadniczy przybycie 10 listopada 1918 r. specjalnym pociągiem z Berlina uwolnionego z twierdzy magdeburskiej Józefa Piłsudskiego. Na Dworcu Głównym powitał go m.in. reprezentujący Radę Regencyjną  książę Zdzisław Lubomirski.

Tuż po przybyciu do Warszawy Józef Piłsudski odbył rozmowy z członkami Rady Regencyjnej. W ich wyniku zrezygnował z planowanego wyjazdu do Lublina, gdzie od trzech dni na wyzwolonych terenach działał Tymczasowy Rząd Republiki Polskiej z Ignacym Daszyńskim na czele.  Rząd ten zresztą na wiadomość o powrocie Piłsudskiego z Magdeburga oddał mu się do dyspozycji. Na decyzję Piłsudskiego o pozostaniu w stolicy bez wątpienia miał wpływ fakt, iż w dniu jego przybycia do Warszawy niemiecka okupacja była już w stanie rozkładu i perspektywa utworzenia Rządu Narodowego w stolicy wydawała się bardzo bliska. Generalny Gubernator gen. Hans von Beseler potajemnie opuścił miasto, a Polska Organizacja Wojskowa razem z żołnierzami Polskiej Siły Zbrojnej, będącej pod rozkazami Rady Regencyjnej, przystąpiły do rozbrajania stacjonujących w Warszawie oddziałów niemieckich. Na ogół akcja rozbrajania przebiegała bez walki, choć zdarzały się również ostre starcia. Żołnierzy niemieckich wraz z urzędnikami w Warszawie było ok. 30 tys., natomiast w całym Królestwie 80 tys. Jeśli dodać do tego wojska niemieckie stacjonujące na froncie wschodnim, których liczebność wynosiła ok. 600 tys., to widać wyraźnie, iż gdyby jednostki niemieckie zamierzały stawiać opór, to wówczas powstające państwo polskie znalazłoby się bez wątpienia w sytuacji krytycznej. Na szczęście większość niemieckich żołnierzy myślała wówczas przede wszystkim o tym, jak najszybciej powrócić do domów. Problemem ewakuacji niemieckiej armii Józef Piłsudski zajął się zaraz po przybyciu do stolicy. Jeszcze 10 listopada doszło do jego spotkania z niemiecką Centralną Radą Żołnierską, gdzie w wyniku zawartych porozumień do 19 listopada ewakuowano jednostki niemieckie z Królestwa. Przyjazd Piłsudskiego do Warszawy wywołał powszechny entuzjazm jej mieszkańców i tylko o jeden dzień wyprzedził wiadomość o tym, że w okolicach Compiegne delegacja rządu niemieckiego podpisała zawieszenie broni, które kończyło działania bojowe I wojny światowej.W tych dniach Polacy uświadomili sobie, że po latach niewoli odzyskali niepodległość. Atmosferę tej wyjątkowej chwili tak opisywał Jędrzej Moraczewski: „Niepodobna oddać tego upojenia, tego szału radości, jaki ludność polską w tym momencie ogarnął. Po 120 latach prysły kordony. Nie ma <<ich>>. Wolność! Niepodległość! Zjednoczenie! Własne państwo! Na zawsze! Chaos? To nic. Będzie dobrze. Wszystko będzie, bo jesteśmy wolni od pijawek, złodziei, rabusiów, od czapki z bączkiem, będziemy sami sobą rządzili. (…) Kto tych krótkich dni nie przeżył, kto nie szalał z radości w tym czasie wraz z całym narodem, ten nie dozna w swym życiu najwyższej radości”.(za M. Jarosiński PAP)

11 listopada 1918 r. Rada Regencyjna „wobec grożącego niebezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego, dla ujednolicenia wszelkich zarządzeń wojskowych i utrzymania porządku w kraju” przekazała władzę wojskową i naczelne dowództwo wojsk polskich, jej podległych, brygadierowi Józefowi Piłsudskiemu. Trzy dni później Rada Regencyjna rozwiązała się, oświadczając jednocześnie, iż „od tej chwili obowiązki nasze i odpowiedzialność względem narodu polskiego w Twoje ręce, Panie Naczelny Dowódco, składamy do przekazania Rządowi Narodowemu”. Józef Piłsudski mając powszechne poparcie społeczne zdecydował się przejąć władzę od regentów, podkreślając w ten sposób jej ciągłość i legalny charakter. Nie wszyscy byli zadowoleni z tej procedury, wskazując na to, iż Piłsudski nie powinien być sukcesorem instytucji powołanej do życia przez okupantów.

Bez względu na te komentarze Józef Piłsudski stał się rzeczywistym przywódcą tworzącego się państwa polskiego. Rząd lubelski rozwiązał się, Rada Regencyjna ustąpiła, a Polska Komisja Likwidacyjna zaakceptowała istniejącą sytuację.

13 listopada Piłsudski powierzył misję tworzenia nowego gabinetuwłaśnie szefowi rozwiązanego rządu lubelskiego Ignacemu Daszyńskiemu. Zakończyła się ona jednak niepowodzeniem, przede wszystkim z powodu sprzeciwu stronnictw prawicowych, zwłaszcza Narodowej Demokracji.Ostatecznie 18 listopada pierwszy oficjalny rząd niepodległej Polski utworzył inny socjalista Jędrzej Moraczewski, który nie wzbudzał tak wielkich obaw prawicy, jak Daszyński.

22 listopada 1918 r. nowy rząd opracował„Dekret o najwyższej władzy reprezentacyjnej Republiki Polskiej”, a Józef Piłsudski go zatwierdził.Na mocy tego dekretuPiłsudski obejmował jako Tymczasowy Naczelnik Państwa „Najwyższą Władzę Republiki Polskiej” i miał ją sprawować do czasu zebrania się Sejmu Ustawodawczego. Dekretem z 28 listopada 1918 r. wybory do Sejmu zarządzone zostały w dniu 26 stycznia 1919 r.

Listopad 1918 r. był dopiero początkiem budowy niepodległej Polski i początkiem walki o jej granice.  29 listopada 1918 r. Józef Piłsudski zwracając się w Belwederze do grona najbliższych współpracowników tak mówił o odzyskanej niepodległości: „Jest to największa, najdonioślejsza przemiana, jaka w życiu narodu może nastąpić. Przemiana, w której konsekwencji powinno się zapomnieć o przeszłości; powinno się przekreślić wielkim krzyżem starem porachunki (…) A czas przed nami jest krótki i tylko wspólnym wysiłkiem możemy zdecydować na jakiej przestrzeni, w jakich granicach naszą wolność obwarujemy i jak silnie staniemy na nogach, zanim dojdą z powrotem do siły i pełnego głosu sąsiedzi ze wschodu i z zachodu”.

Narodowe Święto Niepodległości – 11 listopada

Coroczne obchody Święta Niepodległości odbywają się 11 listopada – ten dzień został wyznaczony jako data umowna odzyskania niepodległości.

Oficjalnie Święto Niepodległości zaczęto regularnie obchodzić 11 listopada 1937 roku, przy czym obchody odbyły się tylko dwa lata z rzędu ze względu na wybuch II wojny światowej w 1939 roku. W 1945 roku święto zniesiono na czas okupacji, a przywrócone zostało jako Narodowe Święto Niepodległości dopiero w 1989 roku.

Obecnie 11 listopada jest świętem wolnym od pracy, które jest co roku uroczyście obchodzone w całej Polsce. Popularnością cieszą się wydarzenia cykliczne takie jak biegi niepodległości, parady uliczne, koncerty patriotyczne, wystawy czy inscenizacje historyczne.

W 2018 roku zorganizowane zostały w całej Polsce uroczyste obchody z okazji stulecia odzyskania niepodległości. W wielu miastach na cały rok zaplanowano wydarzenia, wystawy, koncerty, konferencje i spotkania w celu upamiętnienia 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Główne uroczystości obchodów Narodowego Święta Niepodległości tradycyjnie odbyły się 11 listopada.

Jednym z najbardziej charakterystycznych wydarzeń cyklicznych organizowanych w celu upamiętnienia Narodowego Święta Niepodległości jest odbywający się w Warszawie Marsz Niepodległości. Jest on manifestacją w formie pochodu, który co roku

11 listopada przechodzi ulicami Warszawy.

Chociaż liczne marsze z okazji dnia niepodległości odbywały się po 1989 roku w różnych miastach Polski, to właśnie warszawski Marsz Niepodległości urósł do rangi wydarzenia organizowanego na największą skalę.

                                                                                                                  Opracowanie

                                                                                                                 mgr Maria Król

Wykorzystano:
-Wikipedia
-Dzieje.pl

4. KONSULTACJE Z J. FRANCUSKIEGO

 ZAJĘCIA DODATKOWE Z J. FRANCUSKIEGO „Innowacja pedagogiczna – Język francuski na co dzień w filmie, książce i piosence” odbywają się on-line na Teams,

wtorek godz.19:30

3. DORADZTWO ZAWODOWE ON-LINE

W ramach zajęć on-line na Teams Pani mgr Kinga Kulig prowadzi konsultacje w ramach doradztwa zawodowego.

http://1lonowysacz-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/kkulig12_1lonowysacz_onmicrosoft_com/Efvl3I-iemhJhcwM2peZSMUBoMos9suAMRuzWgVehe-ISw?e=h9xKYM

2. Funkcjonowanie internatu w czasie zdalnego nauczania

Informujemy, że przez cały czas  trwania zdalnego nauczania w internacie codziennie dyżurują wychowawcy w godz. 9.00 – 13.00

W razie potrzeby można kontaktować się z nami telefonicznie, e-mailowo, przez e-dziennik lub poprzez platformę TEAMS

Telefon: 18 443 65 90

E-mail: internat@dlugosz.edu.pl

Adresy e-mailowe do wychowawców:

egadek@dlugosz.edu.pl

akornakiewicz@dlugosz.edu.pl

mkrol@dlugosz.edu.pl

ukedzierska@dlugosz.edu.pl

kkulig@dlugosz.edu.pl

wdurlak@dlugosz.edu.pl

Wszystkim Wychowankom i Rodzicom życzymy dużo zdrowia.

Dbajcie o siebie i innych stosując się do obowiązujących wytycznych.

Pozdrawiamy serdecznie  i do zobaczenia.

                                                                        Kierownik internatu oraz wychowawcy

1. ZAKWATEROWANIE DO INTERNATU NA ROK SZKOLNY 2020/2021

INTERNAT im. TADEUSZA KOŚCIUSZKI

przy I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Długosza w Nowym Sączu 

Szanowni Rodzice!

Drodzy Wychowankowie!

Rozpoczynający się rok szkolny z uwagi na trwającą epidemię będzie bardzo trudny. Tworząc wspólnotę, wszyscy musimy dbać o siebie nawzajem.


          Aby zapewnić bezpieczeństwo młodzieży mieszkającej w Internacie zostały zmienione zasady funkcjonowania placówki. Musimy bezwzględnie przestrzegać zasad związanych z reżimem sanitarnym.

Prosimy rodziców oraz młodzież o zapoznanie się z treścią następujących dokumentów:

  1. Regulamin funkcjonowania Internatu im. T. Kościuszki przy I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. J. Długosza w Nowym Sączu w czasie epidemii na rok szkolny 2020/2021
  2. Wytyczne dla Rodziców i Wychowanków Internatu.

Rodziców prosimy o ścisłą współpracę wychowawczą i bezzwłoczne reagowanie na trudne sytuacje jakie mogą się zdarzyć, szczególnie te związane ze zdrowiem. W przypadku pojawienia się u dziecka objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych lub innych, Rodzice/Opiekunowie zobowiązani są do natychmiastowego zabrania dziecka z Internatu i skontaktowania się ze swoim lekarzem rodzinnym, który podejmie decyzję o dalszym postępowaniu medycznym. W trakcie oczekiwania na przyjazd rodziców, dziecko zostanie odizolowane od reszty uczniów, a w razie potrzeby zostanie wezwane pogotowie ratunkowe.

KWATEROWANIE UCZNIÓW PRZYJĘTYCH DO INTERNATU

Kwaterowanie uczniów w Internacie rozpoczynamy 31 sierpnia od godz. 15.00

W związku ze stanem epidemii COVID-19 nie jest możliwe tłumne przyjeżdżanie do internatu celem zakwaterowania oraz podpisania stosownych dokumentów.


Prosimy uczniów o zgłaszanie się następująco:

godz. 15.00 – 17.30  – uczniowie klas I

godz. 18.00 – 20.00  – uczniowie klas II i III

Podczas kwaterowania, do budynku (poza wyznaczonymi strefami niezbędnymi do załatwienia formalności związanych z przyjęciem ucznia do Internatu) wchodzą tylko przyjęci uczniowie z 1 rodzicem . Kwaterowanie odbywać będzie się w pełnym reżimie sanitarnym tzn. wychowankowie, pracownicy Internatu i rodzice mają obowiązek zakrycia nosa i ust, jak również należy zachować dystans społeczny i dezynfekować ręce po wejściu do budynku.
Przepraszamy Rodziców / Opiekunów, ale nie mogą wejść na teren budynku w związku
z obowiązującym reżimem sanitarnym.
 

  • Wychowankowie przyjeżdżający do Internatu muszą posiadać własny komplet bielizny pościelowej. Kołdry, poduszki i koce są na wyposażeniu Internatu.
  • Rzeczy osobiste należy ograniczyć do niezbędnego minimum, co ułatwi utrzymanie czystości i porządku w pokojach.
  • Stołówka Internatu rozpoczyna wydawanie posiłków od 1 września.
    W dniu kwaterowania stołówka będzie nieczynna. Należy zaopatrzyć dziecko
    w prowiant we własnym zakresie.
  • W tym roku szkolnym z powodu epidemii nie odbędzie się zebranie
    z rodzicami. Wszystkie wątpliwości, zapytania można kierować na adres
    e-mailowy Internatu internat@dlugosz.edu.pl  lub telefonicznie pod
    nr 18 443 65 90
  • W celu usprawnienia kwaterowania młodzieży prosimy rodziców o wcześniejsze wydrukowanie i wypełnienie dokumentów do celów meldunkowych (dotyczy uczniów niepełnoletnich) – zgłoszenie pobytu czasowego (DRUK), wypełnić wg (WZÓR)
  • Z uwagi na panujący stan epidemii przepisy dotyczące funkcjonowania placówek oświatowych mogą ulec zmianie. Prosimy o uważne śledzenie informacji zamieszczonych na stronie szkoły.

Informacja dotycząca wysokości opłat za pobyt i żywienie
w internacie w roku szkolnym 2020/2021

Czesne  – 105,00 zł miesięcznie

Dzienna stawka żywieniowa  – 12,00 zł           

w tym:      śniadanie I i II  – 3,80 zł

                   obiad – 5,20 zł

                   kolacja – 3,00 zł

Opłaty za wyżywienie i pobyt w internacie należy uiszczać terminowo najpóźniej do 10-go dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący
na konto szkoły !!!

W przypadku nieterminowych wpłat szkoła jest zobowiązana do naliczenia odsetek za zwłokę.

Nr konta bankowego:

5810 5014 4510 0000 2353 0642 86

I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Nowym Sączu

W treści przelewu wpisujemy:

imię i nazwisko wychowanka

opłata za wyżywienie i zakwaterowanie w Internacie za miesiąc …

Wyżywienie w internacie jest obowiązkowe. Uczniowie mogą wypisać się ze śniadań w poniedziałki i obiadów w piątki. Te posiłki nie są obowiązkowe ze względu na późny przyjazd dziecka do internatu w poniedziałek lub wczesny wyjazd dziecka do domu w piątek.  W tym celu należy ten fakt zgłosić do pani Intendentki zaraz na początku każdego miesiąca, kwota za odpisane posiłki zostanie odliczona od naliczenia za żywienie na dany miesiąc lub zostanie o tę kwotę pomniejszone naliczenie na miesiąc następny.

W razie uzasadnionej nieobecności (choroba, wycieczka, zdarzenie losowe), wychowanek ma prawo do zwrotu należności za niewykorzystane posiłki wyłącznie po uprzednim zgłoszeniu nieobecności, z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem ( do godziny 10.00 dnia poprzedzającego odpis z wyżywienia). Nie ma możliwości odliczania pojedynczych posiłków.

Wszystkie posiłki  przygotowywane są zgodnie  z  zasadami  racjonalnego żywienia.
Żywienie w internacie jest żywieniem zbiorowym!

Skip to content Click to listen highlighted text!