Jakie są profile?
Read MoreOfertę edukacyjną dla absolwentów szkół podstawowych na rok szkolny 2023/24 znajdziesz pod poniższym linkiem: https://dlugosz.edu.pl/rekrutacja-2/
Charakterystykę poszczególnych profili znajdziesz pod poniższym linkiem:https://dlugosz.edu.pl/charakterystyka-oddzialow-2/
Jaki jest próg punktowy?
Read MoreNie ma progów punktowych. O przyjęciu decyduje łączna liczba punktów uzyskanych:
a) z przeliczenia na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty zawartych w zaświadczeniu;
b) z przeliczenia na punkty ocen z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej;
c) za świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem;
d) za szczególne osiągnięcia – brane pod uwagę są sukcesy w konkursach kuratoryjnych (co najmniej na szczeblu wojewódzkim), konkursach wiedzy, osiągnięcia artystyczne i sportowe;
e) za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej;
f) w przypadku klasy dwujęzycznej brany jest pod uwagę wynik sprawdzianu kompetencji językowych.
Każdy oddział klasowy będzie składał się z 33 osób, czyli pierwszych 33 kandydatów, którzy uzyskają najwyższą punktację w danym oddziale zostanie przyjętych do I LO.
Ponieważ nie ma progów punktowych, oznacza to, że punktacja w każdym oddziale będzie różna i będzie zależała od wyników kandydatów rekrutujących do poszczególnych oddziałów.
Jak działa klasa dwujęzyczna?
W klasie dwujęzycznej (1g) język angielski realizowany jest w poszerzonym wymiarze godzin (5 godzin tygodniowo). W roku szkolnym 2023/ 2024 nauczanie dwujęzyczne będzie realizowane na 3 przedmiotach: historia, geografia oraz matematyka w języku angielskim i polskim. Nauczanie dwujęzyczne jest w pełni dostosowane do możliwości uczniów.
Ważne:
Jeśli jesteś zainteresowany, wraz z wnioskiem, złóż deklarację przystąpienia do sprawdzianu kompetencji językowych terminie od 15 maja do 30 maja 2023r.
Sprawdzian kompetencji językowych odbędzie się 5 czerwca 2023 (poniedziałek) o godz. 15.30 w budynku szkoły. Wymagane jest 40% poprawnych odpowiedzi. Zabierz ważny dokument tożsamości (ze zdjęciem!!!) i własne przybory do pisania.
Więcej informacji o oddziale dwujęzycznym znajdziecie w zakładce DLA KANDYDATA – Oddział Dwujęzyczny (warunki przeprowadzenia sprawdzianu kompetencji językowych z języka angielskiego, deklaracja przystąpienia do sprawdzianu kompetencji językowej, przykładowe sprawdziany kompetencji językowych z poprzednich lat).
Jaka atmosfera panuje w szkole?
Read MoreAtmosfera w szkole jest bardzo przyjazna, a wszyscy pracownicy chętnie służą pomocą. Jeżeli chodzi o atmosferę w klasie, nie macie się o co martwić! Spotkacie wiele nowych osób o różnych charakterach i z pewnością nawiążecie wiele ciekawych znajomości. A wychowawcy zawsze starają się jak najlepiej zaopiekować pierwszoklasistami – możecie na nich liczyć w każdej sprawie! Swoją pomoc oferują też szkolny pedagog i psycholog.
Jakich ludzi poznam? Jacy uczniowie chodzą do tej szkoły?
Read MoreNasi uczniowie cieszą się dobrą opinią, są zróżnicowani pod względem charakterów oraz upodobań, lecz bez względu na te różnice tworzą tolerancyjne i serdeczne środowisko. Odznaczają się ambicjami i aspiracjami, które wspomagane są ich kreatywnością i konsekwencją. Na każdym kroku można spotykać życzliwe młode osoby, które z pewnością da się polubić.
Jacy są nauczyciele? Jaki jest ich stosunek do ucznia?
Read MoreKażdy nauczyciel to inna osobowość, lecz z pewnością wszystkich cechuje pozytywne nastawienie i wyrozumiałość. Rozumieją, że nowa szkoła to duże wyzwanie dla młodzieży, dlatego stopniowo wprowadzają i przedstawiają nowy materiał. Nasi pedagodzy starają się dopasować metody i formy pracy do potencjału i możliwości zespołu klasowego. W przypadku niejasności, zawsze możecie zwrócić się do nauczyciela o ponowne wyjaśnienie danego zagadnienia. Nasi profesorowie zawsze starają się służyć pomocą i wsparciem. Nie macie powodu się stresować!
Jak wyglądają lekcje? Jak są prowadzone?
Read MoreLekcje w I LO to nie tylko nauka z podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń. Dzięki kreatywności nauczycieli oraz wyposażeniu sal lekcyjnych uczący mają możliwość stosowania niekonwencjonalnych metod nauki. Quizy, klasowe rywalizacje, wspólne projekty, filmy czy grupowe ćwiczenia i dyskusje to tylko kilka przykładów ciekawych lekcji przeprowadzanych u nas w szkole. Szkoła może też pochwalić się nowym laboratorium językowym, gdzie uczniowie podczas zajęć języka obcego będą mogli doskonalić swoje umiejętności językowe, takie jak wymowa, intonacja i płynne posługiwanie się językiem obcym. Każda lekcja zazwyczaj rozpoczyna się od krótkiego przypomnienia poprzedniej lekcji, a następnie nauczyciel wprowadza nowy temat lub kontynuuje wcześniejszy. Poprzez rozmaite eksperymenty, interesujące filmiki naukowo-tematyczne, różne formy pracy, ciekawe strony źródłowe nauczyciele starają się urozmaicić lekcje i jak najlepiej przekazać wiedzę uczniom.
Czy są organizowane wycieczki?
Read MoreW klasach pierwszych priorytetem jest wyjazd integracyjny mający na celu zacieśnienie relacji w nowym otoczeniu. Organizowane są też wycieczki klasowe krajowe i zagraniczne
w zależności od zainteresowania i możliwości finansowych uczniów. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszą się też wyjazdy do teatrów i muzeów krakowskich. Wybór muzeum często podyktowany jest charakterem profilu, np. uczniowie klasy biologiczno-chemicznej planują wizytę w Muzeum Farmacji UJ Collegium Medicum lub Muzeum Anatomii UJ Collegium Maius.
W szkole działa Szkolne Koło Krajoznawczo-Turystyczne „WEKTOR”, które organizuje wyjścia krajoznawczo-turystyczne w okoliczne tereny. Każdy uczeń może wziąć udział
w takiej wycieczce i jest w danym dniu zwolniony z zajęć – kontakt: mgr Piotr Rychlewski – nauczyciel historii.
Od kilku lat I LO współpracuje z szkołą partnerską Elisabeth-Selbert-Schule z Hameln ( północne Niemcy, Dolna Saksonia). Na przełomie września–października gościmy w naszej szkole nauczycieli i uczniów z Hameln oraz wspólnie poznajemy zakątki naszego miasta i okolic. Dużą atrakcją realizowanego projektu w ramach Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży jest możliwość doskonalenia języka niemieckiego poprzez posługiwanie się nim w codziennych sytuacjach, poznanie kultury innego kraju, wymianę doświadczeń oraz nawiązanie trwałych znajomości – kontakt: mgr Ewa Wąsowicz-Bodziony– nauczyciel języka niemieckiego.
Plan lekcji w naszej szkole
Read MoreLekcje zaczynają się zwykle o godzinie 8.00, a kończą najczęściej o 17.30. Drobne zmiany planu lekcji mogą pojawić się w trakcie trwania roku szkolnego. Podział lekcji ulega większym zmianom w maju, kiedy maturzyści kończą szkołę. Lekcje są wtedy, w miarę możliwości, przekładane na wcześniejsze godziny.
Czy szkoła jest bardzo rygorystyczna?
Read MoreZdecydowanie nie. Nasza szkoła słynie z indywidualnego podejścia do ucznia, a nauczyciele są wyrozumiali. Każdy uczeń ma prawo wyrażać swoją osobowość i poglądy, jeśli nie urażają one profesorów i rówieśników. Uczący przestrzegają statutu szkoły, zwłaszcza zapisów dotyczących liczby kartkówek czy sprawdzianów w tygodniu. W naszej szkole możecie poczuć rodzinną, spokojną atmosferę, a o to czy szkoła jest bardzo rygorystyczna, nie musicie się bać. Jednakże uczniowie są zobowiązani przestrzegać zapisów statutowych, w tym przepisów dotyczących kultury osobistej i odpowiedniego stroju. Ponieważ rolą szkoły jest, oprócz edukacji, wychowanie młodego pokolenia, uczniowie muszą przestrzegać ogólnie przyjętych norm i wykazywać się kulturą osobistą.
Jakie osiągnięcia zdobywają uczniowie I LO?
Read MoreUczniowie I LO odnoszą sukcesy w różnorodnych konkursach i olimpiadach przedmiotowych (historyczne, polonistyczne, matematyczne, chemiczne, biologiczne, geograficzne, teologiczne, itd.) na szczeblu wojewódzkim i centralnym. Zdobywają tytuł finalisty czy laureata, co pozwala uzyskać im indeks na wymarzone studia lub maksymalną ilość punków z danego przedmiotu maturalnego.
Warto zapoznać się z opracowaniem „Losy Absolwentów I LO w roku szkolnym 2020/21: Klik
Czy szkoła posiada internat?
Read MorePrzy ul. Długosza działa Internat im. Tadeusza Kościuszki. Więcej informacji znajdziecie
na stronie szkoły – zakładka INTERNAT (po lewej stronie
Jak inni wypowiadają się o szkole?
Read MoreOpinie nauczycieli, absolwentów, jak i obecnych uczniów wskazują na domową, ciepłą atmosferę, wysoki poziom kształcenia, dyspozycyjność i cierpliwość nauczycieli oraz skuteczny i dobrze zorganizowany samorząd uczniowski. Czyni nas to jedną z najlepszych szkół średnich w regionie.
Czy są zajęcia dodatkowe/projekty z różnych przedmiotów służące rozwijaniu zainteresowań w wybranych dziedzinach?
Read MoreTak, nasza szkoła oferuje wiele różnych zajęć dodatkowych. Realizowane są innowacje pedagogiczne „Język angielski w medycynie”, „Szlakiem wybitnych francuskich sław”, „Taniec towarzyski – radość, rozwój, zdrowie”, projekty autorskie „Prawo w praktyce”, „Filozofia ma sens” , zajęcia dodatkowe „Ekonomia w praktyce” czy „Struktury wizualne”. Od lat I LO bierze udział w projekcie Młodzieżowa Akademia Filmowa (MAF) oraz Kinoterapia. Organizowane są debaty oksfordzkie, spotkaniach z ciekawymi ludźmi, wydarzenia kulturalne, jak również konferencje. W ramach warsztatów dziennikarskich uczniowie redagują szkolne czasopismo “Paranoja”. Uczniowie muzycznie uzdolnieni mają szansę zapisać się do chóru “Scherzo”, a artyści mogą zaprezentować swój talent podczas corocznie obchodzonego Festiwalu Młodych Talentów (FMT).
Uczniowie zainteresowani geografią mają szansę wziąć udział w spotkaniach z podróżnikami, a także uczestniczyć w zajęciach Geograficznego Koła Naukowego oraz warsztatach wyjazdowych organizowanych we współpracy z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie (Instytut Geografii), Uniwersytetem Jagiellońskim (Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej) oraz Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie .
W klasach trzecich i czwartych prowadzone są zajęcia rozwijające kreatywność z wybranych przez uczniów przedmiotów. Nie możemy też zapomnieć o zajęciach/ kółkach przygotowujących do konkursów i olimpiad przedmiotowych.
Uczniowie uzdolnieni sportowo mają okazję wziąć udział w zawodach (koszykówka, siatkówka, narciarstwo alpejskie, snowboard, pływanie, szachy).
Jaki jest rozmiar budynku szkoły?
Read MoreSzkoła może wydawać się dość duża, gdyż budynek składa się z dwóch skrzydeł, z których każde ma po trzy piętra. Bardzo szybko można się tu jednak odnaleźć dzięki logicznemu nazewnictwu sal lekcyjnych oraz przejrzystości korytarzy. Z zewnątrz budynek szkoły, ze względu na swoje historyczne elementy architektoniczne, prezentuje się wspaniale. Warto zauważyć, że szkoła posiada cztery odrębne wejścia, co w czasach epidemicznie trudnych jest dużym atutem i pozwala zapewnić większe bezpieczeństwo sanitarne.