Czy znikną problemy komunikacyjne dużych miast?…

10 września 2018 r. odbyło się kolejne spotkanie z Absolwentem. Tym razem w sali im. R. Sichrawy gościliśmy dra hab. inż. Andrzeja Szaratę. Na co dzień jest on wykładowcą na Politechnice Krakowskiej w Zakładzie Systemów Komunikacyjnych, gdzie pełni funkcję Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej. Spotkanie zdominowała tematyka związana z budownictwem lądowym. Było też sporo informacji związanych ze specyfiką studiów politechnicznych, czyli częste odniesienia do matematyki i fizyki, czyli  dziedzin, których znajomość  jest niezbędna  na tych kierunkach.,,Potrzebna jest też wyobraźnia – podkreślał nasz Gość – zwłaszcza wyobraźnia przestrzenna oraz umiejętność przewidywania rozwoju infrastruktury”. Ten wątek najbardziej zainteresował licznie zgromadzonych na sali. Nic dziwnego, gdyż większość z nich stanowili uczniowie z klas matematyczno – fizycznych. Wielu z nich zapewne podejmie studia na uczelniach technicznych, a zatem zarysowane podczas spotkania problemy mogą znaleźć się w sferze ich dociekań.Ciekawym elementem spotkania była dyskusja o tzw. ,,korytarzach powietrznych”, które – być może – już wkrótce powstaną w Krakowie. Dałoby to nadzieję na rozwiązanie problemów ze smogiem, a co za tym idzie, wielu ludziom przywróciłoby zdrowie i dobre samopoczucie.Padły też ciekawe propozycje rozwiązań problemów komunikacyjnych. W dużych aglomeracjach miejskich jest to zasadniczy problem. Była mowa o parkingach podziemnych, tunelach dla tramwajów i kolejek szybkiego ruchu. Ale – jak podkreślał Andrzej Szarata – trzeba wytworzyć w świadomości społecznej zapotrzebowanie na korzystanie z komunikacji miejskiej i wdrażać obywateli już od najmłodszych lat do takiego systemu. Trzeba też pomyśleć o uatrakcyjnieniu takiej formy komunikacji, żeby ludzie chcieli przemieszczać się autobusami czy tramwajami miejskimi.Na pewno stanie się to problemem do rozwiązania w najbliższych latach. Tak więc przyszli inżynierowie – macie o czym myśleć w najbliższym czasie…

oprac. MS

                                                                      przy współpracy F. Węgrzyna z klasy 3a