Click to listen highlighted text!

Zajęcia rozwijające kreatywność z biologii w klasie 3

Lepiej rozumieć Wszechświat takim, jakim jest, niż udawać, że jest taki, jakbyśmy chcieli, żeby był.” Najlepszą drogą do poznania Wszechświata jest doświadczenie. Na zajęciach kreatywnych prowadzonych przez panią profesor Małgorzatę Szkarłat – Mleczko w klasie 3d mamy ciągłą okazję do ujrzenia praktycznego wymiaru zdobywanej przez nas wiedzy teoretycznej. Już na jednych z pierwszych zajęć mogliśmy nie tylko zobaczyć budowę dżdżownicy, ale samodzielnie przeprowadzić jej sekcję. Nie zabrakło także obserwacji mikroskopowych organów roślinnych oraz zwierzęcych, podczas których nie tylko nauczyliśmy się używać mikroskopów, rozpoznawać charakterystyczne elementy na rzeczywistych preparatach, ale również jak przygotować własne. Następnym z doświadczeń było wykrywanie katalazy – enzymu katalizującego reakcję rozkładu nadtlenku wodoru do wody i tlenu – z soków z owoców, marchewki, ziemniaka oraz z kawałka mięsa. Efekty tej reakcji można zaobserwować w postaci pęcherzyków gazu wydzielających się wraz z powstającą wodą co powoduje, że substancje w probówkach pienią się. Wreszcie przyszedł czas na sekcję ryby. Rezultatem naszej pracy było wyizolowanie kluczowych elementów budowy kręgowca (m. in. skrzeli, serca, pęcherza pławnego, oka, płetw – widoczne na zdjęciach) i umieszczenie ich w formalinie, aby mogły służyć jako rzeczywiste zobrazowanie budowy ryby omawianej na lekcjach. Nie zakończyliśmy na tym: na ostatnich zajęciach przeprowadziliśmy sekcję narządów wyższych kręgowców: serca wieprzowego, wątroby oraz żołądka indyka. Najpierw dokonaliśmy obserwacji makroskopowych na pełnym narządzie i jego przekroju podłużnym, później przeszliśmy do stworzenia preparatów i wglądu mikroskopowego. W planach na przyszłe zajęcia mamy m. in. wykrywanie DNA. Cieszymy się, że dzięki funduszom ze Szkolnego Budżetu Obywatelskiego pracownia została wyposażona w odczynniki, preparaty i sprzęt laboratoryjny, które ulepszają zajęcia i pomagają lepiej zrozumieć otaczającą nas przyrodę.

Skip to content Click to listen highlighted text!